5+1 kérdés a Roastopus alapítóihoz – Tapasztalatokról, motivációról, élményekről az elmúlt egy évből

2019 elején teljes gőzzel elindult a kaposvári Roastopus kávépörkölő műhely, kínálatában a legjobb termőterületek legkülönlegesebb kávéival. Hogy mi történt az elmúlt hónapokban, hogyan alakult az első év, erről mesél villáminterjúnkban Horváth Gabi és Bakos Balázs a Roastopus csapatából.

Fotó: Juhász Eszter

Milyen érzés visszagondolni az elmúlt bő egy évetekre, amióta a Roastopus ténylegesen elindult?

Gabi: Megmondom őszintén, azt gondoltam, hogy az elindulás után minden könnyebb lesz, már csak pörkölni kell. Tévedtem, hiszen hirtelen belecsöppentünk egy élelmiszer-vállalkozás mindennapi vezetésébe, sok elméletünk, feltételezésünk dőlt meg, de a megállás nem volt opció. Mentünk tovább, hittünk a csapatban, hittünk a befektetett munkánkban, és nem utolsó sorban hittünk a Roastopus brandben. 

Balázs: Még mindig nem fogom fel, hogy mit is hoztunk össze, de nagyon jó érzés ejt rabul, akárhányszor visszatekintek a kezdetekre. Ha summáznom kellene, azt mondanám, hogy rengeteget tanultunk, és még több áll előttünk. Sejtettük, hogy többrétű lesz, de felülmúlta a várakozásainkat, hogy a pörkölésen kívül még mennyi témával kell foglalkoznunk.

Mire vagytok a legbüszkébbek a pörkölő és a működésetek kapcsán?

Gabi: Sok vállalkozó vagy vállalkozás esik abba a hibába, hogy jó terméket visz a piacra, viszont a hatékony back office hiányzik. Ez azt eredményezheti, hogy egy idő után már átláthatatlan a rendszer és folyamatos a tűzoltás. Viszont a képességeknek megfelelő feladatleosztás és tervezés minimálisra csökkenti az utólagos reagálások szükségességét.

Balázs: Több tekintetben is pozitívan tudok nyilatkozni. Egyrészt meg tudtunk felelni a saját – rendkívül magas – elvárásainknak, és úgy tűnik, hogy a kávéinkat választó közönség is elégedett. Másrészt sikerült úgy felépítenünk a csapatot és a belső kommunikációt, hogy minden helyzetre gyorsan reagálunk, illetve bármilyen akadály került elénk – megjegyzem, nem volt kevés – , azt gyorsan és sikeresen küzdöttük le.

Fotó: Juhász Eszter

Melyik volt az az esemény vagy rendezvény, amire kiemelten jó visszaemlékezni?

Gabi: Számomra a tavaly októberi cuppingunk az Ételműhelyben, mint az első budapesti rendezvényünk – érdeklődő tekintetek, nagyszerű hangulat bármerre néztem.

Balázs: Az idei KávéBár Bazár leírhatatlan élmény volt. Ilyen intenzív és közvetlen reakciókhoz eddig nem volt szerencsénk, és hogy ezek messzemenőkig elismerőek is voltak, az felbecsülhetetlen. De egy új etióp kávé érkezése is mindig gyermeki várakozást és örömöt vált ki belőlem. 🙂

Fotó: Juhász Eszter

Tanultatok újat a kávéról? Máshogy gondolkodtok a kávézásról, mint az indulás pillanatában?

Gabi: Én egy beépített őrlős automata kávégéppel a konyhámban léptem be ide, Balázsnak és Nagy-Bertók Anitának (SCA Barista tréner, Warda Coffee Roasters) köszönhetően pedig hivatalosan is barista lettem. A konyhámban pedig inkább kávét készítek, mint főzök. 🙂

Balázs: Számomra a legérdekesebb az volt, hogy home baristaként legfeljebb 1 hetes pörkölésű kávét vásároltam, ezzel szemben most, ha tehetem, ki sem nyitok egy tasakot 2-3 hetes kora előtt. A 6-7 hetes pörkölések is teljesen rendben vannak, ha jó az alapanyag. Ez az elmúlt másfél év tapasztalata, pörkölés után kell ennyi pihenő a kávénak, hogy a legjobb arcát mutassa.

Fotó: Juhász Eszter

Szívvel-lélekkel viszitek ezt a vállalkozást, minden csomag kávé ugyanolyan figyelmet kap tőletek. Mi volt az a legpozitívabb visszajelzés, ami leginkább motivál a mindennapokban?

Gabi: Sokan veszik a fáradtságot, hogy e-mailben visszajelezzenek nekünk vagy tanácsot kérjenek a kávék kapcsán. Elképesztő volt olvasni például egy komplett home kutatást arról, hogy hogyan viselkedik a kávénk egy-egy hőfokon, vagy hogy a kávéink jelentik a feltöltődést egy többgyerekes családnak az önkéntes karantén idején.

Balázs: Sosem felejtem el, amikor egy rendezvényen egy vásárlónk odalépett hozzánk egy jegyzetfüzettel a kezében. Az illető ebben a füzetben csak a maradandó élményt nyújtó kávékat tünteti fel, és a legutolsó bejegyzése a mi Starfishünk volt. Ugyanígy minden visszajelzés, amit e-mailben kapunk, újabb erőt ad, és nem ritkán elég sok feketeöves információt is, amiken még én is csak pislogok. 🙂 Illetve a feleségem által – a most futó #küldjegykávét jótékonysági programunk kapcsán – eljutnak hozzám a visszajelzések a kaposvári kórházba eljuttatott kávéfelajánlásokról, ami szintén nagyon megható.

+1 Melyik a kedvenc kávétok a jelenlegi kínálatotokból?

Gabi: A Black Pearl-ről most kicsit lejöttem és átnyargaltam a Siren-re. Nagy a szerelem.

Balázs: Gondolom, már az unalom határát súrolja, de a Starfish.